Verktyg för vardagen

Digitala plattformar

Stiernhööksgymnasiet använder främst TEAMS och UNIKUM i det dagliga arbetet. Här kan du läsa mer vad de innehåller och hur du loggar in.

Unikum inloggning

För vårdnadshavare - Unikum

Unikum är skolans lärplattform. I Unikum finns schema, planeringar, uppgifter, bedömningar, utvecklingssamtal och eventuella anpassningar och särskilt stöd. Här kan du som är vårdnadshavare få information från mentor och från skolan om särskilda händelser eller inbjudningar till exempelvis föräldramöte.

Unikum i mobilen - Enkel frånvarohantering - schema

Du som vill se Unikum på enklast möjliga sätt ska välja mobil-appen. Appen heter Unikum Familj.

1. Logga in via Mobilt Bank-ID. (Att använda mobilt Bank-ID är en säkerhetsåtgärd för att säkerställa att endast rätt personer har tillgång till ditt barns uppgifter.)

Här kan du som vårdnadshavare enkelt sköta all frånvarohantering så länge eleven är under 18 år. Du kan se ditt barns schema och få information från skolan samt följa ditt barns arbetsuppgifter i skolan.

Läs mer om hur Unikum Familj fungerar på Unikums egna sida. Länk till annan webbplats.

Att använda Unikum på dator

Du kan självklart också välja att logga in på Unikum från en dator. Då får du en bra vy till exempelvis modulen "samtalet" som används vid utvecklingssamtal.

1. Gå till webbsidan: unikum.rattvik.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  2. Logga in via Mobilt Bank-ID. (Att använda mobilt Bank-ID är en säkerhetsåtgärd för att säkerställa att endast rätt personer har tillgång till ditt barns uppgifter.)

Skola 24

För elever- Skola 24
Schema och Frånvaro

Alla elever kan se sitt schema via Unikums verktyg eller via Skola24-appen. Du som är myndig kan dessutom anmäla din frånvaro via Unikums verktyg eller via Skola24-appen.

Om du vill använda Skola24-appen måste du först aktivera den. Gör så här:

1. Gå till webbsidan skola24.se
  2. Ange domän: rattvik-sso
  3. Logga inte in utan klicka på "aktivera konto för Skola24 mobilapp". Du får då inloggningsuppgifter skickat till din skolmail. Ladda därefter hem den gröna Skola24-appen och följ inloggningsinstruktionerna i mailet för att registrera din app.

Teams

I Teams ges information från skolan och här finns filer och blanketter som berör alla elever. Personal och elever jobbar dagligen med uppgifter i sina undervisningsteams. Teams är endast tillgängligt för personal och elever.

Frågor om systemen och inloggningar

Har du frågor om systemen eller inloggningarna kan du mejla till gymnasiet@rattvik.se