Publicerad
Studiebesök i Krakow

Studiebesök i Krakow för eleverna på samhällsvetenskapliga programmet i ÅK3 och lärare vid Stiernhööksgymnasiet!

I mitten av september reste eleverna på samhällsvetenskapliga programmet till Polen. I staden Krakow gjordes en stadsvandring som följde judiskt liv, en guidad visning på koncentrationslägren Auschwitz-Birkenau samt ett besök i världsarvet Saltgruvan utanför staden.
Några dagar efter resan fick eleverna skriva en reflektion om vad resan har betytt och vilka kunskaper de tog med sig av resan.

Att besöka koncentrationsläger har en stor betydelse. Det var svårt att förstå allt som hänt där genom att bara läsa om det eller kolla på filmer, men att faktisk vara där gör att man får en plats, förståelse för det du har läst och hört. Det blev en djupare känsla för platsen och personerna som dog där.
Besöket och kunskapen behövs för att förhindra att något liknande händer igen. En studieresa hjälpte att lära att se konsekvenserna av bland annat hat, rädsla, kontroll och de yttersta konsekvenserna av viss politik.
Kunskapen om vad som hände på platsen får oss och andra att förhoppningsvis tänka till och skydda människors rättigheter, att våga agera när situationer blir hatiska mot folkgrupper. Ansvaret för att något liknande inte ska ske igen är upp till oss alla och därför krävs kunskap.
Alla borde få möjligheten att besöka platsen av dessa skäl.

Eleverna tog också med sig det viktiga i att få resa – att för någon kunde det vara första gången utanför Sverige och därmed uppleva en annan miljö och ett annat land. En elev menade att en studieresa gav ett ökat självförtroende och självkänsla – att det skapade en känsla och vilja att se och lära sig mer om världen!

Eleverna besökte också världsarvet Saltgruvan utanför Krakow. Den var i drift sedan 1200-talet fram till 1996. I Saltgruvan är allt gjort av salt.
En studieresa är också bra för att träna på engelska och att hela resan stärkte sammanhållningen i klassen på ett väldigt bra sätt!
